Hur ser kandidatupplevelsen i din organisation egentligen ut, från kandidatens perspektiv? Det är väldigt lätt att bli hemmablind. Testa gärna att själv gå igenom er jobbsökarprocess. Gick det att slutföra hela processen i mobilen på ett smidigt sätt, eller krävde vissa steg att du satte dig vid datorn? Enligt en undersökning från Higher vill 80 % kunna söka jobb via mobilen, men bara 15 % gör det idag. En annan undersökning från Bravura visar att en av fem har avbrutit en ansökan eftersom de inte kunde slutföra den i mobilen. Jämför vi med utvecklingen inom e-handeln och den upplevelse vi förväntar oss som konsumenter idag verkar alltså rekrytering ligga långt efter. Vad beror det på?
Fyra vanliga hinder för en mobilbaserad kandidatupplevelse:
Karriärsidan är inte optimerad för mobil
Att använda responsiv design och mobiloptimera alla delar av sin hemsida, inklusive sin karriärsida, borde vara en hygienfaktor för dagens företag, men tyvärr är alla inte där än. När mobilanpassningen brister är det framför allt formulär och knappar som fungerar dåligt, vilket gör det nästintill omöjligt att slutföra en jobbansökan i mobilen.
Man måste ladda upp dokument
De flesta har inte tillgång till CV och personligt brev i mobilen för att kunna ladda upp eller bifoga till en jobbansökan. Ännu färre skulle sätta sig och redigera dokumenten i mobilen. För en verkligt mobilanpassad kandidatupplevelse är det därför klokt att skippa dokumenten helt och låta kandidaten söka jobbet utan CV och personligt brev.
För mycket fritext
Kortfattad information som namn och mejladress går självklart bra att fylla i, men det finns en gräns för hur långa texter man orkar skriva i mobilen – till och med för de yngre generationerna. Använd flervalsfrågor så långt det är möjligt. Det gör dessutom de inkomna svaren betydligt lättare att hantera för dig som arbetsgivare.
Man måste ladda ner en app eller registrera ett konto
Appar är fantastiska på många sätt, men att behöva ladda ner ännu en till mobilen är ett steg som försämrar kandidatupplevelsen mer än du kanske tror. Detsamma gäller att behöva registrera ett konto. Varje extra steg, klick eller personlig information som krävs för att skicka in en ansökan minskar chanserna att en kandidat fullföljer processen. Kom ihåg att detta kan vara kandidatens allra första kontakt med din organisation, och att kontakten hittills är helt ensidig. I det här skedet vet kandidaten inte ens om hen kommer att få svar på sin ansökan. Du kan alltså inte begära ett alltför stort åtagande. Så istället för påkostade appar: mobiloptimera er befintliga karriärsida (eller välj ett mobilbaserat rekryteringsverktyg) så att det krävs minimalt antal steg för att söka jobb hos er.
Använd ett rekryteringsverktyg som är anpassat efter hur kandidater vill söka jobb idag. Läs mer här.
Fördomsfri rekrytering och personlighetstester är heta ämnen inom rekrytering idag. Hur kommer rekrytering se ut framöver? Vad kan vi förvänta oss att se mer av i framtiden? Läs Rekryteringsguide: Framtidens rekrytering redan idag!
Författare: Nicklas Wikblad
Granskare: Moa Jacobsson