En av de stora utmaningarna när du ska rekrytera personal är att få in tillräckligt många bra kandidater. Den jobbsökande kanske läser flera annonser om dagen och har bara en kort stund på sig att få en uppfattning om dig som arbetsgivare. Då gäller det att sticka ut från mängden genom att skriva en intressant platsannons som kandidaten tycker är rolig att läsa.
En riktigt bra platsannons är inte så lång att kandidaten tröttnar och struntar i att läsa igenom hela men den måste fortfarande innehålla alla väsentliga delar. Därför kan det behöva ta lite tid att skriva en bra platsannons. Om du inte redan gjort det är det bra att börja med en behovsanalys för att staka ut vilka egenskaper du söker. Fråga de som kommer bli den nya kandidatens framtida kollegor om vad de anser vara viktiga egenskaper och tänk efter hur mycket - om någon - tidigare erfarenhet som krävs. Utifrån behovsanalysen skapar du en kravprofil som innehåller de viktigaste delarna. Separera önskemålen i två delar, vilka saker är absolut nödvändigt att ha för att ens söka jobbet? Vilka egenskaper är mer som en önskelista från ditt håll? Är det verkligen så viktigt att ha flera års erfarenhet av samma jobb eller är det viktigare att hitta en kandidat som passar i organisationen och är hungrig på att lära sig mer? Kom ihåg att många kandidater letar efter en position där de kan utmanas eller klättra i karriären.
Platsannonsen får inte bli för lång men vissa saker måste du ha med för att kandidaten ska tycka att företaget är intressant: Ha gärna en checklista till hands när du skriver din platsannons:
Om ditt mål är att sticka ut från mängden kan det lätt gå överstyr. Vissa saker ska man inte tumma på. Till exempel är det lätt hänt att man vill vara annorlunda och skriver en rolig rubrik som “Kom och bli en del i vår härliga familj” eller “Vill du klättra i karriären?”. Det kanske låter bra från ditt perspektiv men det säger inte kandidaten någonting alls. När en bra kandidat söker jobb letar de efter en specifik yrkesroll eller bransch, det måste stå med i rubriken, annars kommer de inte hitta till din annons. Ett enkelt sätt för att göra jobbannons annorlunda och sticker ut är att göra en filmad platsannons.
Beroende på inom vilken bransch du letar efter att anställa personal kan du publicera din platsannons på olika plattformar. Du kan publicera platsannonsen på flera ställen till exempel: Indeed, Linkedin, Facebook, TikTok och Arbetsförmedlingen
I detta skede är det extra viktigt att tänka vart målgruppen för den specifika tjänsten finns samt om de är aktivt sökande eller passiva. Genom att annonsera på olika sociala medier är det större chans att nå passiva kandidater. Annonsering genom traditionella jobbplattformar är också något som är jättebra, men det är viktigt att kolla om ni bara betalar för en annonsplats eller betalar för kvalitativa klick.
Flera som läser din annons kommer inte söka jobbet eller få komma till en intervju. Det är viktigt att tänka på att även dina jobbannonser är marknadsföring för ditt företag. Det är det som kallas “employer branding” eller “arbetsgivarmarknadsföring” på svenska. Hur du uttrycker dig i platsannonsen kan påverka inte bara kandidaterna utan också de som är dina kunder. Och trenden pekar mot att det blir mer och mer viktigt även för konsumenten att företagen de frekventerar är schyssta och rättvisa.
Författare: Malin Cartagena Lindell
Granskare: Moa Jacobsson