Skip to content
Rekryteringsverktyget-1-1

Filmad platsannons

Ibland kan man ställa sig frågan hur man skriver en platsannons när man söker efter ny personal? Varför inte då göra det med rörligt material?! Video och film attraherar både aktiva och passiva kandidater och det finns statistik som visar att vi minns rörligt material till 80% medan statiskt material såsom bild till endast 20%. Då är valet ganska givet? Med hjälp av rörligt material lockar vi fram känslor som gör att jobbet, arbetsplatsen och människorna som arbetar där känns närmare

Filmade platsannonser via Higher

På Higher erbjuder vi filmade platsannonser. Vi har ett internt team hos oss som kan producera dem, där kan vi skapa annonser som är renodlade Employer Branding filmer där man fokuserar generellt på företaget eller renodlade rekryteringsfilmer där man fokuserar på specifika tjänster i filmen. Vi har gjort filmade platsannonser i över 10 år så vi har bra erfarenhet av formatet. Filmade platsannonser görs sig också bra att använda vid annonsering i sociala medier då det blir ett rörligt material som står ut i jämförelse mot statiska bilder.
Skärmbild 2024-02-06 104945 (1)

Tips! - Kandidater litar tre gånger mer på företagets anställda än företaget för att ge trovärdig information om hur det är att arbeta där.

Tips!

Vad är en filmad platsannons?

En filmad platsannons innebär en inblick på arbetsplatsen för en arbetssökande. Den kan innehålla intervjuer av några medarbetare om arbetsplatsen, vilka sysslor rollen innebär, stämningen bland kollegor och vem ens potentiella nya kollegor/chefer är. Det brukar vara bra exempel på att skapa en lockande platsannons med film som också ger en mer autentisk inblick på bolaget än en annons i skriven text. Bakom alla företag finns det människor som varje dag skapar värde, bygger gemenskap och utvecklar förtaget framåt. Många bygger relationer som varar för livet på våra arbetsplatser och då kan en text kring rollen och arbetsplatsen tyckas vara otillräcklig när vi förväntas basera vårt val av arbetsplats på det.

bild från film m2 (1)

Vad säger en filmad platsannons

En filmad platsannons säger dessutom mycket om kulturen, hur är de klädda, hur ser lokalerna ut och vilken stämning är det? Vilka kollegor kommer jag jobba med? Vem blir min närmaste chef? En del kommer känna ”det här är en arbetsplats för mig, där vill jag jobba” och andra kommer inte känna igen sig i det som förmedlas och därför leta vidare efter ett företag som stämmer bättre överens med de egna ambitionerna. På så sätt lyckas företag i större utsträckning attrahera kandidater som redan från början känner sig bekväma med företagskulturen.

bild6 (1)

Boka Demo med oss så kan vi visa hur ni kan spara både tid och pengar med Higher.

Exempel på filmade platsannonser