Employer Branding
Vad är employer branding? Employer Branding betyder att man jobbar med att attrahera talang till sitt företag. Employer branding kan ses som en process och slutprodukten av den processen får definitionen employer brand. Att arbeta med en employer branding strategi innebär att marknadsföra arbetsplatsen som varumärke; vad erbjuder arbetsgivaren, vad kan kandidater förvänta sig av att jobba där samt vad kan man lära sig och uppnå på sin arbetsplats.
3 hörnstenar inom Employer Branding som Higher erbjuder
Vad är Employer Branding?

Employer Branding Strategi

87%
vill arbeta i företag med tydliga värderingar
28%
lägre personalomsättning
10%
lägre lönekostnader
Arbetsgivarvarumärke

Ett företags aktiviteter och employer branding teori bör också röra vårdandet av relationer gentemot tidigare medarbetare. Arbetet med ett arbetsgivarvarumärke ska vara långsiktigt och ha en tydlig målsättning. Rent konkret ska ett employer brand röra både ekonomiska, praktiska och psykologiska fördelar som medarbetare inom organisationen erhåller. Utöver det förväntas ett varumärke skapa tydliga förväntningar kring vad en medarbetare premieras med när hen väljer att arbeta för företaget.
