Skip to content
Rekryteringsverktyget-1-1

Karriärsida

En karriärsida ska visa hur det är att arbeta på just denna arbetsplats och bör innehålla information om verksamheten i stort, möjliga karriärvägar inom organisationen, hur kulturen ser ut och vilka värderingar man har. Karriärsidan är avsedd att vägleda en person kring huruvida det är en intressant arbetsplats eller inte i förhållande till egna värderingar och visioner.

Exempel att inkludera på en karriärsida

Grey dott (2)

 

Om oss

Ett avsnitt där ni kort kan beskriva vilket typ av bolag ni är, er vision och ev länka vidare till er ”Om oss”-sida på er egen hemsida. Läs er mer om företaget och dess historia Ni kan också skriva om framgångssagor, mm. 

Grey dott (2)

 

Personalförmåner

Vilka förmåner erbjuder ert bolag? Flexibla arbetstider? Friskvårdsbidrag? Utvecklingsmöjligheter? Försäkringar? Lista alla förmåner som kandidater kan tänkas vara intresserad av att veta.

Grey dott (2)

 

Träffa teamet

Här kan man använda sig av bilder, filmer och text för att få en inblick i de olika avdelningarna som finns på ert bolag. Kanske kan man även presentera ledningsgruppen eller andra anställda här? 

Karriärsida genom Higher

Higher erbjuder en karriärsida där det är enkelt och smidigt att hitta till lediga jobb. Du får direkt en överblick om information om den lediga tjänsten. Därefter har vi gjort det enkelt att hitta till ansökningsprocessen och genomföra den i ett flöde utan avbrott!
Här hittar du även avsnitt där du kan lägga in väsentlig information såsom personalförmåner, presentation av teamet och mer information om er som företag. All den information en kandidat kan tänkas vilja ha när de ska söka ett jobb hos er.
bild dator
hemsida statistik
Under 2022 så gjorde vi en undersökning på LinkedIn där vi frågade vad som är viktigast på en karriärsajt för kandidater. Svaret talar för sig självt – enkelheten att hitta och söka jobb är det som kandidaterna idag lägger störst vikt på. Se till att er karriärsida gör det lätt för kandidater att hitta och söka jobb. Karriärsidan från Higher är byggt och optimerad för att enkelt konvertera kandidater till att söka jobb.
 

Att tänka på runt en karriärsida

En karriärsajt är framförallt där du listar lediga tjänster som ert bolag har utlyst och främsta mål med den sidan bör vara att konvertera kandidater att söka jobb hos er. Om man utgår från den aspekten så kan man se vilka andra delar man vill ska finnas på en sådan sida.
Förutom konkreta erbjudanden är karriärsidan ett bra tillfälle att nå ut till specifika målgrupper beroende på vad man söker. Vilka ska jobba på företaget, är det vem som helst eller någon specifik ni önskar attrahera? Om budskapet är tydligt för den valda målgruppen är sannolikheten stor att de känner sig manade att skicka in en ansökan. Tänk därför på vikten av en anpassning mot målgruppen när det kommer till val av språk, innehåll och visuell layout.
75c37ebb-dba1-4ef8-94ed-3f116133639b-e1678893709770-modified

Vad erbjuder din arbetsplats?

Det kan anses vara en generationsfråga men det blir allt viktigare, ju yngre våra nya kollegor blir, att en arbetsgivare vet vad kandidaten erbjudas i gengäld för det jobb hen utför. Det är fantasin som sätter gränser men enkelt beskrivet så kan det handla om allt från försäkringar medarbetare kan få via sin arbetsgivare, sunda anställningsvillkor, trevlig arbetsmiljö, flexibla arbetstider, möjlighet till kompetensutveckling och förmåner så som lön och friskvårdsbidrag. Att tydliggöra dessa erbjudanden gör det enkelt för en kandidat att avgöra om kriterierna stämmer överens tillräckligt med de egna kraven på en ny potentiell arbetsplats. Ju högre konkurrens det är inom en specifik bransch, desto viktigare blir dessa erbjudanden.

BLOGG Employer branding börjar med att attrahera rätt kandidater-3