Employer Branding
Vad är employer branding? Employer Branding betyder att man jobbar med att attrahera talang till sitt företag. Employer branding kan ses som en process och slutprodukten av den processen får definitionen employer brand. Att arbeta med en employer branding strategi innebär att marknadsföra arbetsplatsen som varumärke; vad erbjuder arbetsgivaren, vad kan kandidater förvänta sig av att jobba där samt vad kan man lära sig och uppnå på sin arbetsplats.
Vad är Employer Branding?
Employer Branding Strategi
Kandidater litar tre gånger mer på företagets anställda än företaget för att ge trovärdig information om hur det är att arbeta där.
Arbetsgivarvarumärke
Ett företags aktiviteter och employer branding teori bör också röra vårdandet av relationer gentemot tidigare medarbetare. Arbetet med ett arbetsgivarvarumärke ska vara långsiktigt och ha en tydlig målsättning. Rent konkret ska ett employer brand röra både ekonomiska, praktiska och psykologiska fördelar som medarbetare inom organisationen erhåller. Utöver det förväntas ett varumärke skapa tydliga förväntningar kring vad en medarbetare premieras med när hen väljer att arbeta för företaget.
Inspiration och insikter
Här hittar du artiklar om rekrytering och andra ämnen som är relevant för dig som jobbar med rekrytering eller har ett rekryteringsbehov någon gång.
Read MoreVåra kunder vet bäst! Här hittar du vår form av referenstagning – läs om våra kunders egna erfarenheter av att jobba med vårt rekryteringsverktyg Higher.
Read More