Skip to content
BLOGG Så kommer ChatGPT döda rekrytering med cv HEADER
Nicklas WikbladFebruary 2024

Så kommer ChatGPT döda rekrytering med cv

När en ny bil eller modell lanseras inom motorvärlden brukar tidningsrubrikerna ofta annonsera ”Tesladödaren” eller nåt annat epitet. Ofta är rubriksättarna fantastiska på att få oss att klicka på artikeln.  

Men ChatGPT kommer verkligen att vända upp och ner på jobbsökandet. Idag blir det allt vanligare att den används till att skriva cv och personliga brev. ChatGPT förvandlar ett mediokert cv till ett sylvasst på mindre än ett par minuter! Vi människor vill oftast gå den kortaste vägen och vem vill inte slippa lägga massa tid och kraft på något som ett AI kan göra betydligt bättre, och dessutom när det gäller något så viktigt som ett jobb. För ett par veckor sen gick Unionen ut med en kampanj där de uppmanar människor att använda ChatGPT för att skriva sina cv.n. 

En bild som visar text, Människoansikte, skärmbild, klädsel

Automatiskt genererad beskrivning

För att återknyta till motorvärlden så tror jag att ChatGPT kommer att bli ”cv-dödaren”. Hur ska vi kunna tolka vem människan är eller vad hen kan, när cv.et är skrivet av ett AI? Redan idag vittnar en mängd rekryterande chefer om svårigheter att hitta rätt bland en mängd riktigt bra cv. Idag är det framförallt unga människor som fattat men det kommer inte dröja lång tid innan bollen rullar vidare i ledet. Snart kommer majoriteten cv se riktigt proffsiga ut, det kommer att vara språkligt korrekt och bli alltmer svårt att urskilja relevanta ifrån icke relevanta kandidater. Med stor sannolikhet kommer det bli ett gäng intervjuer man helst vill avsluta inom 5-10 minuter, såvida man inte lagt ner ett större jobb att screena redan innan.  

Personligen har jag varit motståndare till cv i mer än 10 år, men nu blir det rätt uppenbart vart det är på väg att barka. De senaste åren har HR-tech varit något som växt, man har bland annat tagit fram ett antal assesment tools där man genomför olika typer av tester. Det kan exempelvis vara tester som mäter logik, analytisk förmåga, personlighet eller motivation. De här testerna genomförs ofta flera i kombination och i regel kan ett test ta drygt 20 minuter och dessutom används dem ganska brett. Idag är det många bolag som testar människor som ska jobba i butik, support, administration eller andra tjänster där jobbet många gånger är ett instegsjobb.  

Ett av de största problemen inom rekrytering idag är inflödet av relevanta kandidater. Många företag upplever brist på antalet sökande och det skapar en stress. Många företag ”spelar pingis” med kandidaterna, dvs man skickar dem mellan olika webbplatser för tester, kontroller osv. Man ska vara medveten om risken att tappa en potentiell toppkandidat när man begär för mycket av dem i tidigt skede. Många unga människor stänger ner rekryteringen om det blir för omständligt, det lockar helt enkelt inte. Man kan visserligen resonera i termerna att ”orkar man inte göra jobbet så kanske man inte ska jobba här”, det finns fortfarande en hel del som resonerar så. Problemet är bara att det rekryterande företaget blir förloraren här. Har man inte anpassat sin process till hur verkligheten ser ut, finns risken att man rekryterar människor i desperation som i slutänden visar sig ha kostat mycket pengar och energi.  

 

Det är bara att inse att ChatGPT kommer göra livet surt för många bolag. Men precis som alla andra paradigmskiften genom historien, kommer vi att hitta andra sätt. Den stora utmaningen är att våga bryta normerna och tyvärr tar det lång tid. Majoriteten av företag väljer att spela safe, tills det helt enkelt inte går. Min personliga inställning är att de företag som vågar ställa om och som väljer att vara snabbfotade kommer att ha en konkurrensfördel. Det finns väl knappt ett företag som inte på sin hemsida kommunicerar om vikten av bra personal. Frågan är om det är tomma ord eller om man vågar ställa om till nya sätt…? 

 

Författare: Nicklas Wikblad

Granskare: Moa Jacobsson

avatar

Nicklas Wikblad

Nicklas har gedigen erfarenhet inom marknadsföring och är nu CMO på Higher, ett Saas-företag specialiserat på rekrytering. Med ett starkt fokus på digital strategi och tillväxt delar han sina insikter om rekrytering och arbetsmarknadstrender.

Signa upp dig för att inte missa fler bloggar